Fairtradové školy zkoušejí rozmanité způsoby podpory pěstitelů

Kampaň Fairtradové školy funguje už 12 let a školní týmy svými aktivitami podporují pěstitele kávy, kakaa nebo banánů. Přicházejí s kreativními nápady, jak téma fair trade dostat do výuky i mezi veřejnost. Celkem je nyní v České republice 54 škol zapojených do kampaně, z nichž 38 již získalo titul.

Jejich aktivity jsou různorodé. Většina se organizačně zapojuje do obou celostátních akcí pořádaných organizací Fairtrade Česko a Slovensko, tedy Férové snídaně a Výstavy na stromech, kromě toho však rozvíjejí další aktivity podle svých možností. Jedním z klíčových pilířů bývá spolupráce školy s jinými školami, případně i s místní samosprávou. Například ve Valašských Kloboukách, které jsou Fairtradovým městem, spolupracují zástupci Zdravého města se dvěma místními školami. Společně plánují akce a navzájem se podporují. Pedagožka ze ZŠ Valašské Klobouky Michaela Šebáková k tomu říká: „Moc se mi líbí, jak tu všichni táhneme za jeden provaz a děláme akce koordinovaně. Nepracujeme individuálně, ale společně rozvíjíme fairtradovou myšlenku.”

Podobně činorodá je spolupráce škol a města také v Litoměřicích, Vsetíně, Žďáru nad Sázavou, Valašském Meziříčí nebo třeba v Otnici. Kupříkladu ve Vsetíně fungují již čtyři Fairtradové školy a vzdělávací organizace Líska, která se zabývá environmentálním vzděláváním, výchovou a osvětou. Společně plánují aktivity, pořádají semináře, ale i každoroční celoměstskou akci Vsetínské dny pro fair trade. Svou energií, časem a nápady do aktivit nepřispívají jen pedagogové, žáci nebo lidé z neziskového sektoru, ale také kuchařky, jak popisuje Alena Kužmová ze ZŠ Ohrada: „V rámci Vsetínských dnů pro fair trade začleňujeme ve školní jídelně široké spektrum fairtradových potravin, jako je quinoa, kokosové mléko, koření, čaje nebo kakao.“

Na některých školách se rozvinula i spolupráce zahraniční. Například Obchodní akademie Hradec Králové hostila studenty a studentky ze Švédska v rámci projektu Udržitelná spotřeba. Do společného programu zapojila také obsáhlý blok o fair trade, včetně exkurzí, filmů a ochutnávek. Hradecké gymnázium Boženy Němcové má zase již několikaleté partnerství s Fairtradovou školou v Německu v rámci programu Erasmus+. Spolu s dalšími školami z Francie a Rumunska uskutečnili již několik výměnných cest, v plánu je i účast na mezinárodní studentské konferenci 2025 v Bruselu.

Řada škol vyvíjí úsilí o vzdělávání a osvětu v globálních tématech, a to nejen ve výuce, ale také směrem k veřejnosti. Žáci Střední průmyslové školy ve Valašském Meziříčí uspořádali lekce vrstevnického učení pro žáky ze ZŠ Křižná, které zahrnovaly poučení o hnutí Fairtrade i ochutnávku férových dobrot. Nabídka pečiva z fairtradových surovin je obecně hojně využívaný prostředek, jak k tématu přitáhnout pozornost veřejnosti nebo dosud nezapojených škol. To může mít podobu Férového pikniku jako na Gymnáziu Valašské Klobouky, Férové svačiny jako na ZŠ Masarykova v Litoměřicích, nebo třeba propojení tématu fair trade s myšlenkou vzdělávací kampaně Vévody z Edinburku (Duke of Edinburgh, DofE). Posledně jmenovaná aktivita je na školách čím dál populárnější a její kategorie dobrovolnictví se přímo nabízí k propagaci spravedlivého obchodu. Na Integrované střední škole Hodonín uspořádali Férovou snídani s DofE, nabízeli vlastní fairtradové výrobky jednotlivým třídám, ochutnávku doplnili vždy přednáškou o principech Fairtrade a utržené peníze využili na další takové akce v domě seniorů a v mateřské škole. Akci zhodnotila pedagožka Edita Šullová: „Při Férové snídani se nám podařilo přiblížit téma Fairtrade lidem, navíc studenti v rámci programu DofE a předepsaných dobrovolnických aktivit budou pokračovat v tomto stylu akcí v průběhu celého roku.“

Specificky s tématem fair trade pracují v ZŠ Floriána Bayera v Kopřivnici, specializované na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Tam se zase daří jej využívat při akcích. „Během nich si každé dítě, i jakkoli znevýhodněné, může zažít úspěch,” pochvaluje si ředitelka školy Vlasta Geryková a dodává: „Tak tomu bylo třeba při osvětové akci Fairtradová seznamka, kdy naše děti formou her a sportovních aktivit předávaly žákům z jiných škol základní poučení o globálních tématech.”

Základním prvkem činnosti Fairtradových škol ale samozřejmě zůstává výuka a zapojení globálních témat do výuky, jako se to podařilo například na ZŠ v Týnci nad Labem v projektu Světový den proti dětské práci. Jedinečné příležitosti k podpoře pěstitelů ve světě mají prakticky zaměřené školy zabývající se gastronomií. Například Obchodní akademie a Hotelová škola Třebíč už téma rozvíjí 12 let: „Za tu dobu se nám podařilo posunout téma fair trade z předmětu aktivismu na samozřejmou součást životů a přemýšlení žáků a učitelů,“ popsala tamní vedoucí fairtradového týmu Jitka Vejtasová. Totéž platí pro Střední školu obchodní a služeb ve Žďáru nad Sázavou, kde s myšlenkou fair trade pracují při všech školních i veřejných akcích, ve výuce, v cizích jazycích, jídelně i vizuální podobě školy. Zapojení globálních témat zde má propracovanou podobu, témata zasahují do všech předmětů a snaží se, aby se jejich výuce věnoval opravdu každý učitel.

Fairtradové školy hojně využívají materiály vytvořené organizací Fairtrade Česko a Slovensko, podílejí se i na jejich pilotáži a poskytují cennou zpětnou vazbu. K lekci Hybatelé světa, která navazuje na mapu Svět souvislostech, uvedla Michala Holoubková z Obchodní akademie v Hradci Králové: „Lekce se věnuje přemýšlení o našem lokálním a globálním dosahu. Studenti ve skupinách jednotlivé příklady aktivních jedinců a hnutí, které přispívají k větší spravedlnosti ve světě. Lekci využila i kolegyně, která ji zařadila na závěr série o Globálních problémech, a velmi si ji chválila. Hodí se na úvod k tématům jako klimatická změna, občanská angažovanost nebo ekologie.”

Globální vzdělávání je jedním z klíčových nástrojů ke zvyšování kompetencí žáků a studentů pro život v 21. století. Propojená planeta, globální pohyb lidí a zboží odhaluje skutečnosti, které dříve zůstávaly skryté, a staví člověka do nových aktivních vztahů. Fairtradové školy učí své žáky a žákyně, že svým občanským a spotřebitelským chováním mohou přispívat k větší spravedlnosti a rovnosti ve světě.

Jan Jícha

150 32 Fairtradové školy zkoušejí rozmanité způsoby podpory pěstitelů 2024-09-12