EF JU v Českých Budějovicích

Ikona Ikona Ikona Ikona Ikona
- Zapojeni s titulem

Ekonomická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích je první Fairtradovou fakultou na území České republiky. Stala se jí 22. dubna 2013 jako celkově pátá Fairtradová škola u nás. 

Fakulta usilovala o získání statusu od února 2012, jedním z impulsů byla potřeba „vytvořit pro studenty zajímavou tvůrčí platformu pro aplikaci teoretických poznatků z výuky, podporu společensky odpovědného jednání a v neposlední řadě i pro vzájemné setkávání,“ vysvětluje pedagog Hana Doležalová. Na fakultě probíhá výuka příbuzných témat v rámci předmětů Základy jakosti, Zbožíznalství a Mezinárodní marketing. Každoročně jsou vypisována témata kvalifikačních prací zaměřená na fair trade, studenti se tématu často věnují v rámci svých bakalářských a diplomových prací. Z iniciativy zástupců fakulty lze zakoupit fairtradové výrobky v bufetu v Akademické knihovně JU, v automatu v budově Přírodovědecké fakulty v Ekonomické fakultě v nápojovém automatu v pavilonu učeben F a v budově A (studentská místnost). 

Dne 30. 4. 2012 vznikla řídící skupina, která se tématu na fakultě věnuje, mezi její členy patří 3 zástupci Katedry obchodu a cestovního ruchu a 3 studenti. Následně 8. 6. 2012 podepsal děkan Ekonomické fakulty doc. Ing. Ladislav Rolínek, Ph. D. strategický dokument Deklarace podpory fair trade. Fakulta uspořádala událost férové snídaně, ve studentské místnosti děkanátu se ochutnávaly fairtradové a regionální dobroty a tvořily koláže z obalů fairtradových výrobků. V květnu 2012 byla ve vestibulu výukového pavilonu F v kampusu Jihočeské univerzity instalována výstava Pod slupkou tma, týkající se produkce banánů a ananasů, kterou zapůjčila společnost NaZemi. Pro studenty následovala v květnu přednáška zástupce fairtradového družstva El Ceibo pan Francisco Reynaga z Bolívie k produkci kakaa a fair trade. Chodbu fakulty zdobí panely informují o fair trade. 

„Každý z nás je spotřebitelem. A spotřeba jako taková má obrovské globální dopady – ekonomické, sociální, environmentální. Každý mladý člověk by tedy měl mít informace o tom, jaké důsledky jeho spotřební chování má – na něj samého, na jeho bezprostřední i vzdálené okolí. Základní a střední školy již v této oblasti své žáky vzdělávají, vysoké školy by podle mého názoru v tomto neměly být jiné,“ uvedl proděkan pro zahraniční vztahy Ekonomické fakulty Viktor Vojtko. 

Ekonomická fakulta ve spolupráci s NaZemi uspořádala na půdě Jihočeské vědecké knihovny výstavu Díky fair trade, která v únoru a březnu 2013 nabídla místním občanům možnost zjistit přínosy fair trade pro pěstitele v Peru. Akci se podařilo medializovat v tisku, rozhlasu i televizi. Zapojení do kampaně bylo pro fakultu impulsem k rozšíření týmu o tiskovou mluvčí. Na konci listopadu 2013 uspořádali přednášku o pracovních podmínkách při pěstování kakaa s Afií Owusu, zástupkyni pěstitelů kakaa v Ghaně.

„O titul Fairtradová fakulta jsme usilovali ze dvou důvodů. Tím prvním byl zájem o takovou výchovu studentů, která je na výši nejen odborně z pohledu ekonomických disciplín, ale i z hlediska předání základních morálních hodnot – především odpovědnosti nejen za sebe, ale i za svět kolem nás. Žijeme v globalizovaném světě, kde všechno souvisí se vším. Věříme tedy, že nelze zavírat oči před problémy, které existují v jiných, méně šťastných částech světa. A druhým důvodem byla prestiž, kterou tento titul sebou nese. I díky němu se tak stáváme důvěryhodným partnerem pro univerzity především v anglosaských zemích,“ vysvětlil důvody zapojení do kampaně proděkan Viktor Vojtko. 

Téma fair trade bývá rovněž tématem bakalářských, diplomových a odborných prací:  

  • Lengerová, L. (2016). Vnímání značky Fairtrade na Ekonomické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích (Bachelor´s thesis, University of South Bohemia, České Budějovice, Czechia). 
  • Zoudunová, V. (2016). Marketingová komunikace značky Fairtrade (Bachelor´s thesis, University of South Bohemia, České Budějovice, Czechia).
  • Holarová, K. (2018). Vnímání Fairtradové značky mezi spotřebiteli. (Bachelor ́s thesis, University of South Bohemia, České Budějovice, Czechia).
  • Šalamoun, J & Rolínek, L. (2023). The Companies‘ Attitude towards the Fairtrade Social System. ECONOMICS, MANAGEMENT & BUSINESS 2023: CONTEMPORARY ISSUES, INSIGHTS AND NEW CHALLENGES. Page 468-478.
  • Toušek, R & Šalamoun, J. (2023) ABC analysis in terms of increasing the share of Fairtrade-certified products on the food market. 17th International Scientific Conference INPROFORUM.
  • Šalamoun, J., Rolínek, L & Toušek, R. (2024). Procesní model obchodního systému Fairtrade. Sborník z konference Etika v 21. století, v tisku.

Fairtradové produkty jsou školou využívané během různých akcí, jako jsou besedy, konference, akce typu „O pohár Ekonomické fakulty“, Dny otevřených dveří, dále na pracovištích děkana Ekonomické fakulty a proděkana pro zahraniční vztahy k pohoštění návštěv nebo v obchůdku Ekonomické fakulty. Od roku 2012 také v bufetu Café AK v Akademické knihovně JU. Velkým úspěchem Řídící skupiny bylo v roce 2014 získání možnosti využívat fairtradový automat Puro od společnosti Miko káva k nabídce nápojů a snacků.

V březnu 2024 škola uspořádala ve spolupráci s Fairtrade ČS krajské setkání podporovatelů Fairtrade, během kterého se účastníci věnovali podmínkám života pěstitelů kávy a kakaa, fungování systému Fairtrade i našemu vlivu a možnostem spolupráce. Setkání zahájila doc. RNDr. Zuzana Dvořáková Líšková, Ph.D., děkanka Ekonomické fakulty JU, která přivítala účastníky akce a deklarovala zájem Ekonomické fakulty o rozvoj a podporu uplatňování principů Fairtrade jak v oblasti vzdělávání, tak i v oblasti praktické aplikace v dodavatelských řetězcích.

Témata fairtrade jsou vyučována a řešena především v předmětech oboru Ekonomika a management a Řízení a ekonomika podniku na bakalářském i navazujícím magisterském stupni.

Na fakultě pravidělně probíhájí Dny otevřených dveří, během kterého se otevřela jedinčná Stezka příběhů fair trade. Studenti mají možnost se tématu věnovat díky řadě odborných besed a přednášek. Fakulta se dlouhodobě zapojuje do pořádání akcí jako Výstava na stromech a Férová snídaně.

Fakulta informuje média o fair trade na svých stránkách https://www.ef.jcu.cz/cz/fakulta/fairtradova-fakulta a v médiích:

Jan Šalamoun
odborný asistent Katedry obchodu a cestovního ruchu
E-mail: salamj00@ef.jcu.cz
Tel.: +420 728 539 299

Ekonomická fakulta Jihočeské univerzity
Studentská 13
České Budějovice
370 05

https://www.ef.jcu.cz

150 46 EF JU v Českých Budějovicích 2024-10-15